onsdag 11. januar 2017

Vektøkning, vekt-tap-overvekt, undervekt...

Ofte blir vekt et problem for oss med FM og ME. Vektspørsmålet får meg til å vri meg av oppgitthet...jeg har utrolig mange følelser rundt dette med vekt. "Det er jo bare og gå ned i vekt...du må spise sånn og sånn og du må trene!" Og når jeg prøver forklare folk hvorfor jeg ikke kan trene, får jeg den følelsen og det blikket...unnskyldninger!!! For alle kan trene uansett hvor vondt de har det og det kan jo ikke bli verre...ikke sant!!??

Vekt-tap er ikke lett når du har fibromyalgi. Vektøkning er heller ikke lett. Noen har en forbrenning i kroppen som gjør dem nesten sykelig tynne, mens andre-slik som jeg, sliter med overvekt som igjen kan gi og gir en masse tilleggssymptomer på andre og noen ganger alvorlige sykdommer i tillegg til alvoret vi lever i fra før...vekta mi står på badegulvet og håner meg...jeg liker den ikke...vi er ikke venner!
Som overvektig fibrotiker er det en del punkt jeg sliter med og jeg tror ikke jeg er alene om disse tankene og følelsene...

1. Jeg er frustrert over følelsene mine
2. Jeg misliker utseendet mitt
3. Jeg liker ikke hvordan samfunnet ser på meg, på overvektige. Vi dømmes uten at folk vet bakgrunnen for at vi ser ut som vi gjør.
4. Frustrert over den nedlatende tonen noen har når jeg snakker om vektproblemene mine.
5. Frustrert over alle de diettplanene som finnes der ute, for det er utrolig forvirrende og finne noe som passer til meg.
6. Frustrert over at jeg går rundt og ønsker meg "quick fixes", noe som i grunn ikke eksisterer når det kommer til slanking.
7. Frustrert over at jeg er i faresonen for diabetes, hjerte og karsykdommer, fordøyelsesproblemer, kognitiv dysfunksjonalitet, søvnproblemer, utrolig nok dårlig matlyst etc...og mangel på sexlyst...
8. Mest av alt er jeg frustrert over at jeg legger på meg selv om jeg ikke spiser noe særlig...jeg spiser kun når jeg er sulten, spiser halvparten av det jeg har brukt og gjøre og likevel legger jeg på meg. Jeg spiser utrolig nok sunt fordi blodverdiene mine er fine, likevel øker vekta. Vannoppsamling i kroppen er også irriterende. Jeg er 42 år og ser ut som en gravid flodhest! Folk sier at jeg må spise oftere, men ett til to måltider for dag er det jeg klarer og få i meg. Jeg drikker masse vann...likevel eser jeg ut som en ballong...

Jeg har flere ganger startet på en rensereise mht kroppen min. Jeg klarer ikke trene. Smertehelvettet og utmattelsen er horribel. Folk forstår rett og slett ikke hvor vondt det gjør. Jeg har klart og spise meg ned 20 kilo på ca 2 år. Og nå har jeg stagnert i over 6 mnd. Jojo-vekt. 70-78 kilo opp og ned konstant. Klarer ikke komme under 70 kilos merket. Jeg VIL ned 15-20 kilo til, men det er pokker ikke lett! Jeg har regnet ut at jeg må gå ned 1,6 kilo i mnd over 12 mnd for og oppnå vekta jeg skal ha. Det virker enkelt, ikke sant?
Jeg er konstant trøtt og sliten pga fibrosmerter, utmattelse, forvirret til stadighet, hukommelsesproblemer så det holder og symptomene mine blir bare verre og verre. Jeg opplever clusterhodepiner, forstoppelser, utrolig trøtthet men dårlig søvn, leddsmerter, svimmelhet, synstap på venstre øye etc...trening er riiimelig utelukket...

Jeg må starte med maten. Forandre totalt alt hva jeg spiser og drikker, mengden jeg spiser og få faste tidspunkt når jeg skal spise. Jeg vet jeg må forville meg inn i konseptet "rein mat"- men aner ikke hvor jeg skal begynne. Lavkarbo, foodmapping, blodtypediett, Grete Roede, diett og helseplaner i alle retninger...hva er riktig for meg?

Og enda et punkt på frustrasjonslisten er alle som skal kurere meg og gjøre meg frisk fra FM og ME...Man kan holde symptomene i sjakk, men man blir ikke frisk! 
Så, melkefritt, glutenfritt, sukkerfritt, jeg må innrømme at konseptene forvirrer meg...skikkelig!
Jeg har legetime i morgen. Jeg skal søke om bukplastikk, rett og slett for og få vekk stygge arr og strekkmerker, pluss en mage som gjør slik at buksene mine er to til tre nummer større enn de må være pga overflødig hud etter 20 kilos vekt-tap og 3 fødsler-hvor ett av dem var keisersnitt...kryss fingrene for meg...

Og være overvektig er "a royal pain in my ass", rett og slett...det sliter meg ut psykisk. Jeg soler meg aldri i bikini, jeg er hele tiden opptatt av og skjule meg i teltlignende klær og gjør alt jeg kan for og slippe være naken...og når man er gift, øyner det på litt samlivsproblemer til tider...dere skjønner hva jeg mener, sant?
Jeg har lett litt på nett, gjort litt undersøkelser for å finne ut hvorfor jeg har slike problemer med vekta...punkt 1 for meg er nok mangel på motivasjon pga utmattelse. Jeg vil så gjerne, men aner ikke hvor jeg skal begynne, aller mest hvordan!

Men det er mange flere brikker i puslespillet FM og vekt. Og funksjonsfriske vil nok kalle dette for unnskyldninger, men de er reelle for meg og garantert for andre også:

1. Medisiner, dette inkluderer antibiotika, steroider, antidepressiva etc. Jeg bruker sterke smertestillende, og bivirkninger er bl.annet vektøkning
2. Hele kroppen flammer opp i betennelser i leddene. Hoftene og nakken er verdt hos meg
3. Irritabel mage. Forstoppelser og diaré, intense magesmerter
4. Overfølsomhet for enkelte matretter, særlig hvetebasert mat gir meg magetrøbbel og melk ogdå. Kokt melk er fyfy hvis den ikke er laktosefri. Jeg har ikke gluten eller laktoseintoleranse, men reagerer likevel nok til at det er ubehagelig.
5. Emosjonelle traumer, stress, lav selvfølelse. Gjør at jeg gir opp lett
6. Kronisk stress mht at jeg ikke klarer kordinere ting, hendene mine virker ikke til tider og smertene er intense...
7. Andre symptomer på sykdommer som medfølger i fibroverden. Jeg har operert vekk livmor etter blødninger i 5 år...
8. Hormontrøbbel, selv om det ikke vises på blodprøver.
9. Kommentarer fra folk utenfra...
10. Søvnmangel
11. Null fysisk aktivitet pga dmerter
12. Ensomhet...folk dkyr meg som pesten. Jeg vil ikke snakke om sykdommen min, men de soør så snart de ser meg og jeg svarer og det rnder opp med og bli vanvityig sutrete og irriterende, så da skyr folk meg i stedet for og hjelpe meg endre samtaleemne.
13. Innflytelser utenfra mht hva vi blir utsatt for i vår egen luft etc. Vet ikke om det spiller inn, men internett mener det...
14. Junkfood, sukker, cola, godteri...
15. Dehydrering
16. Hoppe over måltider...dårlig matlyst...
17. Overspising

Det er garantert maaange flere punkter, men dette er de som jeg kjenner meg mest igjen i. 
Alle disse punktene henger faktisk direkte sammen med FM. Det er gandke overraskende i grunn...
Det ville tatt meg åresvis med studier for og finne ut hvorfor dette kan listes opp i samsvar med fibro. Det er jeg ganske sikker på. Alle underliggende funksjonelle problemer beslektet med fibro er systematisk. De påvirker immunsystemet, musklene, det integumentariske systemet som er huden vår, jeg har psoriasis/atopisk eksem, hudutslett i form av kviselignende prikker som klør og vanvittig tørr hud i ansiktet. Metabolismen er for treg, forbrenningen er for treg altså, spiseforstyrrelser rett og slett...

Hvis vi har det sterkt i minnet at de underliggende problemene mht fibromyalgi ikke blir systematisk og symptomatisk taklet en etter en, vil smerter og vekt alltid være et problem...

Så...jeg vil prøve meg fram. Mat er dyrt, medisiner er dyrt. Alt koster penger, ingenting fås gratis...så jeg må prøve finne en rimelig metode som passer til meg...sette puslespillet sammen...
Det er skrevet noen artikler om temaet på engelsk og jeg skal lese dem og evt oversette de som er relevante og legge dem inn her i bloggen. De heter:

 "The fibromyalgia diet: Help, I don't know what to eat!"

"Why Paleo for fibro" 

"The fibromyalgia energy Crisis, A balancing act!"

Og mittoet mitt skal være;

"IKKE START EN DIETT MED FORFALLSDATO! FOKUSÉR PÅ EN LIVSSTIL SOM VIL VARE EVIG!"

Håper dere vil bli med på denne reisen for og finne et balansert og godt kosthold som vil kunne hjelpe oss individuelt, men likevel sammen...

Klem fra

Aina










:
.

“Don’t start a diet that has an expiration date.
Focus on a lifestyle that will last forever.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar