torsdag 2. august 2018

Smerteskalaen, hva sier den oss egentlig?

Noe som alltid egentlig har irritert meg, er når jeg får spørsmålet : "På en skala fra 1-10, hvor vondt har du?"

Hvordan skal jeg kunne svare på det egentlig???

Jeg må da tenke meg til hvor vondt jeg har, hvilken smerte skal jeg sammenligne mine smerter med? 
Vi har jo sikkert alle opplevd intens tannverk, noen av oss har født barn...noen av oss har brukket et ben i kroppen eller kanskje flere!!??

...muskelstrekk, gangsperre, ballespark!!??

Hvordan kan jeg best forklare/beskrive overfor en lege eller et familiemedlem, en venn, hvordan smertene mine føles i kroppen min? Og er det snakk om etter intens aktivitet, hviledager, husvask ? Etter en tur på byen, på trening, på Tusenfryd??


Smerter blir ansett for å være subjektive...individuelle...og du har helt sikkert fått spørsmålet mange ganger, men har noen noensinne egentlig forsøkt forklare hva tallene på smerteskalaen egentlig betyr? 

1 er svak til null smerte mens 10 er den verst tenkelige smerten du kunne forestilt deg- er oftest det vi blir presentert med.

(Jeg spurte en gang en lege om det å få tømt flytende bly på seg, ble ansett som en 10'er på skalaen, eller om det kvalifiserte til en 8 på en god dag!? 
Han svarte meg ikke, bare gapte litt og så måpende på meg før han blinket seg tilbake i fokusért modus...
-og etter å ha lest meg opp på hva skalaen egentlig sier, skjønner jeg reaksjonen hans og hvorfor han i grunn ikke tok meg seriøst!)

Vel...når du får spørsmålet fra en lege eller en sykepleier om smertebedkrivelse ihht skala, ikke få panikk...ikke tenk så hardt på om du tror 8 er overdrevent/for høyt eller om 4 er for lavt...

Største frykten JEG har i forbindelse med slike spørsmål, er om legen tror jeg er der for å få smertestillende, at jeg kun er ute etter piller...og den følelsen gir meg pustebesvær, det er ikke noe morro og bli degradert fra smertepasient til junkie!

Jeg har derfor, i et ønske om å finne en felles forståelse av hva legen bruker som mal og hva vi, som pasienter, burde bruke som mal slik at vi faktisk er på samme sted som legen vår tankemessig.

Smerteskalaen kan forklares slik:

SMERTESKALAEN:
0 - Smertefri

Mild smerte: Konstant, irriterende men anfekter ikke dagligdagse gjøremål!

1- Smerten er meget mild, såvidt merkbar. Mesteparten av tiden tenker du ikke over den.
2-  Svak smerte. Irriterende og kan av og til øke litt i intensitet.

3- Smerten er merkbar og distraherende, men du kan venne deg til den og tilpasse deg


4 - Moderat smerte. Hvis du er veldig konsentrert mht aktiviteten du  utfører, kan smerten ignoreres for en stund, men er fremdeles distraherende.
Blander seg meget merkbart inn i dagligdagse gjøremål.

5 - Moderat til sterk smerte som ikke kan ignoreres i noen minutter engang, men med litt anstrengelse fra din side, kan du klare og delta i noen sosiale aktiviteter.

6- Moderat til sterk smertefølelse som blander seg inn i dine daglige aktiviteter og ødelegger konsentrasjonen
Ekstrem smerte: Handikap, ute av stand til og utføre daglige gjøremål

7 - Sterk smerte som dominerer følelsene dine og sansene dine og hemmer deg betraktelig i dine utførelser mht daglige aktiviteter og sosialt liv. Søvnforstyrrende

8 - Intens smerte som ødelegger for fysisk aktivitet og bare det og føre en samtale krever enorm konsentrasjon.

9 - Grusom smerte, ute av stand til og konversere, gråt, lyder som indikerer at smertene er grusomme, kan ikke kontrollere utbrudd

10 - Ubeskrivelig smerte. Er man på dette nivået, kan man ikke gjøre rede for seg selv, smertene er så intense at det ikke kan konverseres med deg som pasient, du er hinsides. Bevisstløshet forekommer...

______________________

Når vi blir bedt om å beskrive smertene vi har, har vi en tendens til og overbeskrive/overdrive følelsene, ofte i frykt for at legen ikke skal synes vi har nok vondt eller faktisk ikke tro oss i det hele tatt...men med en forklaring på hva de mener med smerteskala, vil det bli lettere og være på bølgelengde, tror jeg.

Hvis DU vil bli tatt seriøst, er det viktig og forholde seg seriøs!

 Tenk på det slik at er du i stand til å føre en normal samtale med legen din, er ikke smertene dine en 9'er, heller ikke en 8'er på skalaen. Og si at du ligger på en 12'er av 10 mulige kan til nød slås av som en god spøk, eller forsøk på en spøk, men får legen din inntrykk av at du overdriver, vil h*n ikke ta deg seriøst.

Hvis DU vil at DINE smerter skal bli tatt seriøst, er det VIKTIG at DU tar smerteskalaen seriøst!

Siden smerte er ansett for å være subjektiv, er det vanskelig og forklare hva du egentlig føler til en annen person, til og med din egen lege. Smerteskalaen er kanskje ikke helt ideell, men det er verktøyet vi har for øyeblikket som innen en viss grad hjelper oss akkurat nå pr. dags dato. 
Forskere jobber med en test som en dag vil kunne måle objektive grader av smerten vi opplever. Men, inntil den type testing er perfeksjonert og blir noe vi alle vil ha råd til og bruke, må vi gjøre det beste utav det vi har.

Last ned en gratis versjon av smerteskalaen her- nederst i artikkelen ca: (på engelsk)


Lykke til ;-) 


Klem fra A.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar