torsdag 9. januar 2014

Sykdommer som ligner hverandre i Symptomer...

(Alt som er skrevet i dette innlegget, er spekulativt- bortsett fra symptomene og innleggene jeg har hentet fra Norsk Revmatikerforbund. Det andre kan ikke knyttes opp mot noe annet enn mine egne tanker)

Jeg har som vanlig vært litt på det store internettet og lest om diverse symptomatiske og kroniske sykdommer, og jeg undres meg over hvor mange vi er som egentlig kan være feildiagnostisert!!?? 
Jeg fikk vite om en sykdom som heter Sjøgrens syndrom for litt siden, og dette gjorde meg skikkelig nysgjerrig. Hva er dette syndromet? Og hvorfor er dets symptomer så likt fibromyalgi? 
Har jeg blitt testet for Sjøgrens noen ganger? Har dere?
Hvordan kan en lege si at vi IKKE har f.eks Sjøgrens- men fibromyalgi? Har dette noe med godkjente kroniske sykdommer å gjøre? Er leger så kyniske? 
Så utrolig mange spørsmål surrer i hodet mitt. Hva er kriteriene til Sjøgrens kontra fibromyalgi?

Det skilles mellom PRIMÆR og SEKUNDÆR Sjøgrens syndrom.
Sjøgrens er faktisk en av de mest vanlige revmatiske lidelsene vi har. Det visste ikke jeg!
Primær opptrer alene, mens sekundær kommer sammen med andre revmatiske sykdommer som leddgikt etc.

Dette er symptomene til Sjøgren:
-Tørre øyne, munntørrhet
- Tretthet
- Underlivsplager
- Tannproblemer
- Leddsmerter
- Muskelsmerter
- Mage/tarm problemer
- "likfingre"
- Svelgebesvær
- Problemer i andre indre organer(uten at dette spesifiseres)
- Depresjoner/Humørsvingninger

Så kommer det beste: Det er INGEN test eller prøver som alene stiller diagnosen!

Er det noen som synes dette ligner på en sykdom vi kjenner litt til fra før?

Symptomer på Fibromyalgi:
- Smerter i ledd og muskelatur
- Fordøyelsesproblemer
-Tretthet, utmattelse
Depresjon, angst
-Munntørrhet
- Synsforstyrrelser
- Hodepine
- Frostrier
- Værforandringssmerter (barometri)
- Stivhet i muskler og ledd (særlig om morgenen)
- Nummen/hoven i hender og føtter
- Svimmelhet/kvalme
- Forverrelse ved stress
- Overfølsom både fysisk og psykisk
-Verk ved fysisk aktivitet
- Søvnproblemer
- Vannlatingsproblemer (ikke alle opplever dette)
- Øresus

Jeg kan trekke mange paralleller ved dette. Og jeg undrer meg på...har jeg begge?

Dette er mine plager:
Søvnforstyrrelser, kjevespenning, tannproblemer, mage/tarmproblemer, frostrier og likfingre, verk ved fysisk aktivitet, utmattelse og tretthet, overfølsom, tidlig overgangsalder, hormonell, klump i halsen og svelgeproblemer, hjerteklapp uten noen forklaring på hvorfor, munntørrhet i perioder, kløende/sviende øyne, reaksjoner på matvarer, ledd og muskelsmerter, rastløse ben, hodepine, underlivsplager og indre organer-nyreverk og cyster etc, hukommelsesproblemer...m.m.

Hvis Dere lurer på hvilke rettigheter man har ved påvist Sjøgrens syndrom, se her: http://www.revmatiker.no/diagnoser/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar?vis=3270

Hvis man lurer på rettigheter man har ved påvist Fibromyalgi, kan man kanskje finne noen svar her: http://www.revmatiker.no/diagnoser/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar?vis=3266 

Jeg vet ikke om dette hjelper Dere noe...

Jeg sier ikke at det er en sammenheng her, men at det KAN være...Jeg skal be min fastlege å teste meg for Sjøgrens- bare for å ha det gjort!
Jeg har saumfart journalen min, og finner ingen indikasjoner på at det har blitt gjort, og hvis dette er den vanligste revmatiske sykdommen vi har, skjønner jeg ikke hvorfor ikke den blir sjekket først!?

Jeg takker for alle bidrag jeg har fått så langt på e-post, men vil fremdeles ha flere. Jeg ønsker derimot IKKE reklame eller tilbud på biokostholdspakker som bare koster 2000 kroner til å begynne med, eller andre flotte behandlingstilbud. Jeg vil først og fremst at legen min skal finne løsninger og kurer sammen med meg, og da kommer dyr helsekost og naturmidler i andre rekke foreløbig.

Hva er Deres tanker på dette området?
Sjøgrens/Fibromyalgi?

Send meg noen ord i kommentarfeltet!

Jeg ber Dere, hjelp oss å hjelpe oss selv. Strekk dere en cm lenger, og bidra!

Med Vennlig hilsen og en God bedrings- klem fra

Aina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar