tirsdag 14. januar 2014

Litt svar på noen spørsmål og så kom det ett brev...

Hei på deg:)
Jeg er tilbake...etter to dager i senga/sofaen. Totalt utmattet for tiden, men det er vel bare slik det er. Noen er kjempehyggelige og stiller meg litt spørsmål og jeg har funnet ut at jeg skal forsøke å svare etter beste evne:
Vitaminmangel: Jeg har registrert det slik at vi som har fibromyalgi (Heretter forkortes til FM)- vi har litt mangler på diverse vitaminer og mineraler innimellom. Jeg personlig sliter ikke så mye med dårlig opptak- ikke annet enn det jeg tror vi kvinner i min alder og oppover- særlig i forbindelse med "kvinneplager!" (overgangsalder etc)
Jern
Folat
Kalsium/kalk
D-vitaminer
B12 og B-vitaminer generelt
pluss flere...

Jeg vet faktisk ikke noen spesiell årsak til dette. Jeg har prøvd å få en god forklaring hos flere leger, men jeg blir iallefall ikke særlig klokere. Kanskje noen andre vet og kan legge inn noen forklaringer i kommentarfeltet her i bloggen min?

Hva skjer med meg når jeg har det som verst? Hva tenker jeg på?
Konstant:"kom deg opp, ta deg sammen!"
Jeg VIL ikke ligge her!!!

Hvorfor er vi utmattet? Jeg blir utmattet pga smertene som kjører i kroppen min konstant. Immunforsvaret mitt er på bunn og jeg prøver med alt mulig for å bygge det opp igjen, men når kroppen min sier at jeg ikke mangler noe- skal jeg heller ikke pøse på med mer. For mye av det gode kan bli galt det også!
Jeg har en ME-diagnose i tillegg til FM. ME er det som det har vært masse snakk om i media- utmattelsessyndromet.
Jeg er ikke hardt rammet av det. Jeg kaller det for "et snev av"-diagnose. Så, da gjenstår det bare å spørre-"Hva kom først, høna eller egget?"
For jeg vet ikke hva jeg har slitt med lengst, men tror selv det er FM først, så utmattelsen etterpå.

Jeg må bare få sagt: Jeg liker ikke dette! Jeg vil ikke være syk!
Jeg vil ikke bli ufør! Jeg har så lyst å jobbe! Jeg ønsker VIRKELIG å bestå skolen! Jeg VIL ha et liv! Dette er IKKE gøy!

I dag blogger jeg fra senga mi! Jeg skulle til legen! Men jeg er for syk til å dra til legen! Armene mine og beina mine vil bare ikke reagere. Jeg får til å ligge i senga og skrive...det er alt...jeg har ikke spist noe enda...jeg har drukket to slurker med cola- for å svelge smertestillende! 
At det sitter mennesker og tror at dette er "naving" på høyeste plan og at jeg liker dette, det forstår jeg bare ikke! Jeg er IKKE LAT!!!!

Jeg har en plan! Og jeg har kommet meg godt ut av startgropa!
Jeg har mottatt svar fra Helsedepartementet! 
Jeg er ikke bare snakk og ingen handling!
Men ber om forståelse for at Rom ikke ble bygd på 1 dag...

Jeg publiserer brevet i sin helhet i neste innlegg, slik at dette ikke blir for langt!
Jeg leser mye bøker for tiden. Jeg blir nok sikkert sliten av det også, men jeg orker ikke bare ligge og stirre i veggen!

Ellers håper jeg alle har en ok hverdag! 

Klem fra A.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar