fredag 31. januar 2014

Om Neurontin...

Medisiner:
Noe vi fibromyalgikere ikke slipper unna! Noe vi MÅ ta hver eneste dag for å holde oss på beina!
Jeg leste en urovekkende artikkel i VG, og for meg- selv om den omhandlet migrene og bruken av Neurontin, fikk den meg til å gå litt dypere inn i temaet! For er Neurontin bra?
(Jeg har nå forsøkt å forholde meg nøytral og lett etter positive innlegg...)

Jeg tar 1200 mg i døgnet. Mange tar inntil 3600 mg.
I utgangspunktet er den for epileptikere. Tilfeldigvis har det blitt oppdaget at medisinen kan brukes av andre grupper syke, derav fibromyalgikere...

I følge Wikipedia-
Gabamentin-som er hovedvirkestoffet i Neurontin- er brukt for det meste til å behandle epilepsi, neuropatiske smerter-som hjernerystelser og hetetokter hos kvinner i overgangsalderen. Når det kommer til migrene og bipolar lidelse og smerter- er det stilt endel spørsmålstegn ved bruken av Gabamentin. Og nå har Pzifer måttet punge ut med 3 milliarder dollar for feilaktig reklame på Neurontin. I USA mener de at Neurontin IKKE kan brukes for å behandle migrene, bipolar lidelse, smerter eller AD/HD. De har forsøkt Gabamentin/Neurontin i forbindelse med kreftbehandling og behandling av HIV, uten særlig gode resultater. Fibromyalgikere viser seg å ha en positiv effekt på ca en tredjedel av pasientene- dvs 1 av 3 har bevist god effekt.
To tredjedeler sliter med forferdelige bivirkninger. Så av den tredjedelen har annenhver person bivirkningsplager! Med henhold til epilepsi- det er fremdeles ikke nok data samlet til å kunne bevise god nok effekt!
Derimot- en lidelse den i midlertid fungerer bra mot- er lemus i øyet- eller ufrivillige øyebevegelser-!!??
gabamentin har blitt testet mot abstinenser, MS, og røykestopp...mixede resultater og hjalp IKKE mot abstinensene...

Bivirkninger:
Svimmelhet, utmattelse,vektøkning,døsighet, ødemer, humørsvingninger, fiendtlighet, konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet, søvnproblemer...

På forsøk med rotter- Svulster i bukspyttkjertelen- Men de spredde seg ikke og de ødela heller ikke livskvaliteten til rottene- sies det...
Har du nyresvikt- skal ikke denne medisinen brukes!!!

Gabamentin har blitt assosiert med økning av selvmordsfølelser og voldelige dødsfall. I 2009 gikk amerikanske myndigheter ut med en advarsel om økt risiko for depresjon og selvmordstanker hvis man krysset gabamentin(neurontin) med andre medikamenter. I juli 2009 ble det rettssak mellom produsent Pfizer- og de betalte en bot på-som nevnt- 3 milliarder dollar!

Har du brukt Neurontin lenge- skal du IKKE slutte brått på dem! Du må avvennes! Hvis ikke kan du oppleve sterke abstinensfølelser- slik en alkoholiker vil føle det hvis h*n ikke får drikke! Du må bruke noen uker på avvenningen! 
Bivirkninger ved avvenning: Insomnia, rastløshet, irritasjon, angst, desorientering, forvirring, lysskyhet, hodepiner, temperatursvingninger, humørsvingninger, brystsmerter og influensalignende symptomer...Og dette stemmer- for jeg har testet det. Og jeg ble så dårlig at jeg bare måtte ta medisinen igjen!

Overdose:
Ør, ufokusert syn, snøvlete tale, overtrøtt og sløvhet, koma.

Jeg sitter igjen med en følelse av at langvarig bruk av Neurontin ikke er så bra likevel. Jeg føler meg skeptisk til å fortsette med denne medisinen.
Jeg skal ha meg en samtale med legen min om Neurontin!

Jeg har klare bivirkninger etter 2 års bruk: Sliter med søvn, overvekt, svimmelhet, konstant utmattet.

Det er vanskelig å i det hele tatt vite om det er pga Neurontinen jeg er dårig eller om det er fibroen som plager meg mest! 

I starten fungerte den ganske bra. Nå er jeg usikker. Ikke pga avisartikkelen eller det jeg leser på nett, men mest fordi at jeg nå er obs på at Neurontin kan være årsaken til søvnproblemene mine, humørsvingningene og følelsen av å være i overgangsalderen. Kanskje blødningene mine er pga Neurontinen? Jeg tar jo store doser...

Dette skal jeg iallefall forske mer på! Jeg fikk jo oppfordringen om å lese mer..og den tok jeg på strak arm! Nå har jeg lest!
Masse!

Og jeg er ikke blitt noe mer betrygget!

Send meg gjerne info om hvilke medisiner Dere tar mht KUN fibromyalgien! Noe der ute i medisinvirvaret MÅ kunne fungere bra for oss uten å gi oss for mye bivirkninger og merplager!

Jeg VET at jeg IKKE er utdannet lege! Men selv jeg klarer å lese felleskatalogen om indikasjoner og bivirkninger! Og jeg klarer å oversette medisinsk latin! 
Medisin og menneskers ve og vel interesserer meg! Hadde jeg vært flinkere i matematikk, hadde jeg vært lege i dag! Det er det eneste som har stoppet meg! Dyskalkuli og unger! Jeg ble mor da jeg egentlig skulle studert!
Angrer ingenting!!!
Men leser iherdig i dag! Om mennesker, medisiner og virkestoffer, virkeområder og bivirkninger!
Jeg tror det er viktig å sette spørsmålstegn ved hva vi putter i kroppene våre!

Ha en strålende helg!

ainayp@gmail.com

ainayks@gmail.com

Aina
http://publicintelligence.net/pfizer-told-to-pay-142-1-million-for-neurontin-marketing-fraud/

http://en.wikipedia.org/wiki/Gabapentin

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121493

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128541

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128536

1 kommentar: