onsdag 8. januar 2014

Triggerpunkt...medisiner...behandlinger??

Det snakkes ofte om triggerpunkter når vi skal undersøkes for å få diagnosen Fibromyalgi. Hva er et eller flere triggerpunkt egentlig?
Et triggerpunkt er et lite og hardt punkt på en muskel som enten kan være aktiv eller inaktiv- og gir strålingssmerter. De fleste av oss går rundt med aktive triggerpunkter- det vil si at de alltid er litt ømme og såre, og det skal ikke mye til for at disse blir aktiverte og vi opplever ordentlig smerte.
Referert smerte er et vanlig fenomen med triggerpunkter. Det er ikke slik at alle musklene i kroppen har egne nerver- mange muskler deler på nervene og dermed er det slik at disse triggerpunktene kan gi smerter i en muskel et annet sted. Det vil si at du kan ha vondt foran på skulderen, men stedet der smertepunktet egentlig sitter, er bak på skulderen. En referert smerte er en slik smerte. Du får vondt et annet sted enn der du egentlig har vondt fordi hjernebarken feiltolker hvor nervesignalene kommer fra- også fordi musklene, som nevnt, deler nerver.

Triggerpunktene skal fungere som kroppens varslingssystem når noe ikke er som det skal. 

Hos friske mennesker kan triggerpunktene reagere når man f.eks sitter for lenge i en stilling og jobber. Det vil da normalt bli lindret hvis man beveger på seg. Hvis man ikke blir bedre der og da, skal massasje kunne hjelpe.

Hos en med fibromyalgi er det ikke så enkelt. Triggerpunktene er ofte i høygir hele tiden og de fleste av oss føler murring og "tannverk" i kroppen hele tiden. Leddene er ømme og såre, nesten som om vi har løftet jern hele dagen, konstant.

Vi har ikke så mange tilbud til behandling. 
Leger henviser til alt fra smertelindringsklinikker til trening, og for svært, svært få av oss, virker dette.

Medisinering: 
Interessant artikkel som man ikke har sett så mye til i media:

Ellers er Sarotex vanlig, Neurontin, paracet og ibux kombinert, tramadol, pinex forte, paralgin forte, LDN er helt nytt på markedet-og er visstnok ikke godkjent som behandling, så mange leger nekter gi pasientene sine dette...
Vitaminer og mineraler...

Det endrer seg hele tiden! 

Behandling??? Vel...de som klarer å trene, må bare trene masse! 
Jeg klarer noen små turer i ny og ne, og medisinen min gjør at jeg legger på meg, så nå vil jeg ha en annen medisin. Det er tungt å slanke seg i utgangspunktet, men ekstra tungt når man ikke spiser noe omtrent, men likevel legger på seg av medisinene man går på. Jeg spiser tre til fire små måltider for dag. 

Kontroll på kosthold er noe som hjelper mange. Jeg har ikke engang energi til å begynne å veie og måle mat og unngå det ene og det andre. Jeg burde sikkert, men jeg orker bare ikke.

Utbrenthet og utmattelse følger også med.
Jeg kan i grunn skrive side opp og side ned om dette. Hver dag oppdager jeg noe nytt. Og jeg mener at hvis JEG som IKKE er skolert eller lerd- finner ut nye ting og ser symptomer hos folk som går igjen som vi ikke har tenkt på før, da må vel legestanden komme ut med noe snart.??

Jeg skulle ønske de kunne finne opp en medisin som tar vekk smerter uten at man blir ape etterpå, eller får ødelagt indre organer av det eller risikerer å måtte på avrusning!

Hvis noen har noe å tilføye, gjør det i kommentarfeltene under her! Fortell meg hvordan det går med Dere!

God Bedring!

Aina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar