onsdag 22. januar 2014

Lover og regler i Norge...

-I Norge har vi lover og regler, ikke bare som helsepersonell, men også som pasient. Vi som pasienter skal beskyttes og bli behandlet med menneskeverd, men dessverre skjer ikke det alltid.

En sak ei dame skrev om på Facebook idag, fikk meg til å lette litt på øyenbrynene. Det handler om hvordan pasienter med ME og FM behandles i Danmark. Hårreisende!!!
"Den Danske ME-foreningen har lenge fulgt saken med 24 år gamle Karina, som ble rammet av sykdommen Myalgisk Encefalopati (ME) etter kyssesyken da hun var 16 år. Karina er i dag pleietrengende. Den Danske ME-foreningen kan i en statusoppdatering fortelle at politi og folk fra kommunen kom uanmeldt på døra for å hente Karina for innleggelse tirsdag 12 februar 2013. Karinas mor og pørørende har fått besøksforbud de neste 14 dagene." 

Hvordan kan dette rettferdiggjøres på noen som helst måte?

Jeg finner ingen opplysninger av nyere dato på nett. Jeg er nysgjerrig.  Jeg vil vite mer!!??

Hva skjer når rettsvesen og helsevesen gjør slike overtramp?

Hvor mange mennesker blir overkjørt av systemet her i Norge?

Jeg har sett litt på lovverket!

“Loven stiller krav til årsak for bortfall av samtykkekompetanse. Det er bare 
dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens 
eller psykisk utviklingshemning ikke er i stand til å forstå begrunnelsen, at 
samtykkekompetansen bortfaller."

Så dette betyr at danske myndigheter mener at jenta ikke var i stand til å bestemme selv, at ME blir sett på som en utviklingshemning eller som en dement??

Jeg tror at i et sånt tilfelle burde verger oppnevnes, og det faller meg naturlig at foreldrene har den rollen...men det er ikke alltid vi som foreldre vet best...er det ikke da på sin plass at leger- helsevesenet- er med på å skolere oss litt?

"Med utgangspunkt i pasientens 
alder, psykiske helsetilstand, 
erfaringsbakgrunn samt hvor 
moden pasienten er, skal 
helsepersonellet legge forholdene 
best mulig til rette for at pasienten 
selv kan samtykke til helsehjelp. Er 
helsepersonellet i tvil om pasienten 
forstår hva samtykket innebærer, 
gjelder hovedregelen om at pasienten 
har rett til å samtykke til behandlingen, 

eventuelt nekte å motta behandling."

Slik jeg ser det, skal det bra sterke grunner til at politi skal rykke inn og hente ut et menneske som ikke er i stand til å forsvare seg selv!

Så langt det lar seg gjøre, SKAL pasienten bli hørt!

https://www.google.no/#q=Urettmessig+bruk+av+tvang

Jeg googlet ordene..."urettmessig bruk av tvang!"

Og det hagler inn rapporter som er lagt ut for offentligheten. Det handler mest om tvangsbruk på sykehjem etc. men dog...

Jeg ser min gru på dette...Hva skjer hvis dette blir en trend mht ME og FM?
Der har vi opplysningsplikt! Vi som enda er oppegående og sterke, vi får tale dems sak!

I noen tilfeller kan tvang være nødvendig for å redde et liv...men alltid må det ligge legitime årsaker til grunn! Frihetsberøvelse er alvorlig. Og ME frarøver mennesker livet nok i utgangspunktet...

Jeg blir å fortsette å lese meg opp! Jeg er genuint interessert i og forstå mest mulig og vite hvilke klare rettigheter jeg og Dere har!

Helsevesenet er der for oss! De er her fordi vi trenger dem like mye som de trenger oss! 
Derfor er det viktig å lese og studere alt man kommer over, slik at man ikke blir tråkka på!

Vi er alle mennesker i en lekk båt...

Aina

ainayks@gmail.com
ainayp@gmail.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar