torsdag 19. mars 2020

Å pusse opp hus som kroniker...

Huskjøp...oppussing...ikke et øyeblikk i tvil om at det er masse arbeid og være huseier. Og særlig når man i utgangspunktet ikke er 100% frisk! Den halte leder den blinde liksom...vi har endelig fått noe eget...vårt eget paradis, et hjem! I Marker kommune, indre Østfold...elsker Østfold!!! Men masse arbeid er det, for det er et lite småbruk med i overkant av 2 mål tomt og stor fjøs!!! 
-Men man må bare bruke tiden til hjelp og ta ett og ett rom, ikke gjøre den fatale feilen at man starter overalt! Vi skal pusse opp fjøsen innvendig også, til garasje og oppholdssted for venner og familie...men det er opp og langt fram. Hagen vår skal få drivhus, kjøkkenhage og grillområde pluss stor veranda, men førs må vi få gjort huset ferdig...Vi har brukt noen uker nå på stuen vår. Malt pipen, platekledd vegger og satt opp listverk og det blir så fint! Har fått så god hjelp fra onkelen min og i dag broren til mannen min i tillegg. Det som gjenstår er pipa- siste strøk-male taket og sette opp noen lister til. Så skal vi starte på badet og walk in garderoben oppe. Og jeg skal få platekledd hobbyrommet mitt. Gleder meg til det.

Noe vondt har dessverre skjedd oppi det hele. Jeg mistet pusegullet mitt til Salmonella. Sherlock døde i armene mine og nå er han gravlagt i hagen vår. Jeg kommer aldri over slik. Lucifer ble påkjørt, Floyd ble ordentlig syk og vi måtte følge han til regnbuebroen og så Sherlock...alt på under to år...Storm og Canto har ikke helt forstått hvor vennene deres har tatt veien...men...vi får snart en ny pusegutt som heter Mini. Og jeg har gitt han ekstranavnet Mòri eller Morris...blir neppe bruke annet enn Mini da, men bare for at han skal få føle seg en del av familien, får han et familienavn...hehe...Mini Mòri The Cat...

Har reparert det gamle klorestativet etter Lucifer og Sherlock, slik at Mini får et ekstra som skal stå på soverommet vårt eller på hobbyrommet mitt. Har også en hengeklye til han som skal skrus opp nært et vindu i stuen eller kanskje på kjøkkenet...får se hvor det blir å passe best. Vi har en rød pus som på en måte har fulgt huset vårt, så jeg skal prøve vinne han over...setter ut mat på trappa til han. Kanskje han vil komme til meg en dag:-) han ble forlatt av noen som bodde her i huset før...barbariske mennesker som driter i kjæledyret sitt. Og folk i området har prøvd å jage han vekk fra husene sine, så han har vel mistet all tiltro på mennesker...så jeg skal prøve vinne hans tillit...vet ikke helt hvordan, men veien til hans hjerte går kanskje gjennom maten! Kanskje prøve få i han et sovemiddel via maten slik st jeg kan fange han og ta han med til dyrelegen og få undersøkt han, gitt han kurer og sjekke helsa hans...skal forhøre meg litt med dyrelegen om hva som kan være lurt...ormekur kan jeg knuse i våtfôret og gi han...skal iallefall forsøke ta vare på han...ordne seng til han i fjøsen kanskje...tror nok han sover i klær og ting der nå...han hopper inn vinsuet som er ødelagt...har sett kattespor på sykkelen til mannen min...

Men nok om det...i disse koronavirus-tider og salmonella-tider, hundesyke og svineinfluensa osv så er vel selvkarantene det beste.. ta vare på hverandre og følg reglene! 

Jeg skal skrive mer etterhvert. Er ikke fryktelig aktiv på bloggen, men skal prøve bli litt flinkere når jeg får hobbyrommet opp og gå og har en egen plass og filme, ta bilder og skrive fra.

Ha det bra for denne gang og som sagt, ta vare på hverandre og vær snille! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar