torsdag 12. januar 2023

Hverdagslegenses arroganse

 Hvorfor?

Jeg har ikke skrevet her på en god stund og årsaken er at jeg har vært og er veldig syk...iallefall så er det det kroppen min forteller meg, til tross for at leger enten driter i det eller vet ikke hva de skal gjøre med eller for meg...

Jeg har et blodtrykk som ikke roer seg...Jeg har ligget på 230/170 osv og vært på Riksen i flere dager, hatt en hjerteoperasjon og de har også diagnostisert meg med Wolff-Parkinson-White syndrom...Den er nokså vanlig, sier dem, men for meg er den helt ny og ikke vanlig i det hele tatt! Ante ikke at jeg har hatt den hele livet, angiveligvis, for ingen har fortalt meg det eller visst noe om den...

WPW er en hjerte ledningsforstyrrelse som skyldes at det finnes "ekstra" ledninger mellom forkamrene (atriene) og hjertekamrene (ventriklene). 

Hjerteslagene styres av elektriske signaler som normalt oppstår i høyre forkammer (atrium), passerer via elektriske ledninger i hjertemuskulaturen til AV-knuten, som befinner seg mellom atriene og hjertekamrene (ventriklene). Fra AV-knuten spres impulsene via ledningsnettet i hjertekammerne. Hjerterytmeproblemer, arytmier, opptrer når de elektriske impulsene i hjertet ditt ikke oppstår eller sendes ut på regelmessig og normal måte. Det kan medføre at hjertet ditt slår for fort, for langsomt eller uregelmessig, og pulsen blir da rask, langsom eller uregelmessig. 

Hjertearytmier kan forekomme ved feilfunksjon i enhver del av hjertets elektriske system. Det er vanlig å inndele arytmier ut fra hvor i hjertet de oppstår (i atriene eller ventriklene) og hastigheten på hjerteslagene.


-Takykardi betyr hurtig puls - det vil si mer enn 100 slag per minutt i hvile

-Bradykardi betyr langsom puls - en hvilepuls under 60 slag per minutt

Ikke alle takykardier eller bradykardier betyr sykdom. I forbindelse med fysisk belastning er det normalt at det oppstår takykardi for å sikre at kroppens celler får nok oksygenrikt blod. Og motsatt har ofte idrettsutøvere en hvilepuls under 60 slag per minutt fordi hjertene deres arbeider så effektivt, d.v.s. pumper mye blod med hvert hjerteslag. 

Dere kan lese mer om den via google...

I tillegg har jeg fått en allergisk reaksjon på et eller annet som har gitt meg utslett over hele overkroppen ot ned til albuene og knærne...og på halsen...Og hudlegen mener jeg har hprsekkbetennelse og har gitt meg en medisin som snart har vart i 3 mnd, og ikke fjernet et eneste utslett... den har tatt sjokoladesuget vekk, men ikke utslettet, noe jeg kunne fortalt hudlegen at den ikke ville pga jeg har ikke hårsekkbetennelse! Den stopper ikke som om den er en drakt...null utslett nedenfor albuene eller knærne...og jeg har da hår der også...ingen i hodebunnen eller i ansiktet heller...jeg har også fått kortison...og svulmet opp i hele kroppen som en ballong...har månefjes og kulemage de luxe og la på meg 30 kilo på knappe uker...veide 105 kg på det tyngste, er under 100 nå, men sliter likevel...i tillegg har jeg kommet ut i overgangsalderen for fulle mugger...hetetokter og vektøkning og alt som følger med...

Jeg mister tenner...de brekker for et godt ord og ramler ut av munnen på meg...

Og får jeg hjelp? Nei!

Legenes arroganse og bedrevitenhet enn å lytte til pasientene sine overrasker meg og igjen ikke...tar jeg med meg noen på timene mine, lytter de, gir meg medisiner og rekvirerer ditt og datt og sender meg hit og dit...har vært i MR med nakke og skuldre, men har ikke hørt et pip om resultatet...Det må jeg be om tydeligvis...ekstraservice?? Det er Shell, det! 

Jeg gikk inn på Fürst laboratoriers egen pasientside og fant blodprøvesvar helt bak til 2012 som jeg ikke ante noe om...og det viser seg at joda, jeg har hatt kraftig jernmangel, D-vit mangel, forhøyede leverprøver osv som mine gamle fastleger har glemt og opplyse meg om...jeg har vært så lavt nede på jern at jeg husker faktisk at jeg kjøpte meg jernmedisiner over disk på apoteket selv fordi jeg ikke følte meg pigg...jern og D vit dråper og c vitaminer...jeg husker jeg bodde på Råholt...er noen år siden, men legen fortalte meg ikke at blodprosenten min var helt nede i 7...men jeg var hvit som et laken, svimmel og eide ikke matlyst den perioden og jeg husker at en venn av meg observerte at jeg var så stille..."Når Aina er stille, må hun være syk!" 

Jeg klarte knapt være sosial...nå velger jeg å ikke være sosial, da ville jeg være sosial men klarte ikke...

Jeg står på blodtrykksmedisin som har tatt BT ned til 108 i undertrykk...der har jeg ligget stabil siden før jul...legen mener det er flott...heg mener det er for høyt ennå...jeg er 48 år gammel, med et BT på 120/108 gjennomsnittlig og en hvilepuls på 105...det er ikke bra, det er langt i fra det jeg vil ha...

Jeg har også vært max uheldig med beina mine...hovner opp lett som bare det...masse ødem i kroppen...i tillegg har jeg brukket endel små bein oppå venstrefoten min...slått tær i vegger og ramlet ned trapper og rullestolramper pg samme fot har fått gjennomgå hver gang...så den er noe brukt kan man si...


Livet smiler...Jeg ønsker at legen min skal SE meg og få hjelp til meg slik at jeg går ned i vekt igjen i tillegg til får BT på rett kjøl. Jeg ønsker å få tenner på plass...har masse jobb for å bli meg selv igjen, for den jeg ser i speilet, kjenner jeg ikke. Jeg må gjøre min del, selvsagt, men å "ta meg sammen og bare slanke meg"- er ikke det jeg klarer for øyeblikket...men skal nok konme dit snart...


A. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar