fredag 20. april 2018

En dårlig dag...

Når kroppen verker som besatt, da er senga eneste utvei...overgangsalder, temperatursvingninger i kroppen og vær-smerter (tåke, regn,sol) er faktisk veldig, veldig vondt...jeg vet ikke hvordan man best skal kunne beskrive det...som når du har skikkelig tannverk pga en nerve er åpen fordi du har mistet en fylling- først den isende følelsen, så ishodepinen som følger med på kjøpet, og så den kløen inni nerven igjen, som man ikke kan ta på, for da iser det...slik føles det inni bein og muskler...i hovedtrekk sitter smertene i leggmuskel og i skinnebeinet, i knærne-mest på innsiden, yttersiden av hoftene, nederst i ryggraden, mellom skulderbladene og under skulderbladene, oppå skuldrene og strålingssmerter ut til albuen på høyre arm, venstre arm er nummen, og så opp i nakken og fram mot venstre tinning...og så i ytterste fingerledd...i tillegg kommer den evinderlige trøttheten...
Det er ikke lett og leve med dette...det er ikke særlig morro at legen man har-den personen man håper skal forstå deg best av alle, faktisk fnyser av deg og ler av deg når du prøver fortelle hva du opplever...
Jeg er et menneske av kjøtt og blod, med en kropp som har kortsluttet et eller annet sted og som forskere og leger verden over, klør seg i hodet av...men å LE av meg??? Hvem gir en lege retten til og gro fast i forskning gitt ut for 20 år siden- 10 år siden eller omså 1 år siden? Og hvem gir denne legen retten til og le av pasienten sin? Spør du denne legen, kommer han garantert til å nekte for at han lo...og nå angrer jeg på at jeg ikke satte mobilen på opptak og delte hele dialogen på nett etterpå likevel...
Jeg ligger i senga mi nå...klokken er 16.36 på en fredag, jeg er 43 år gammel og jeg er alene hjemme med 3 hunder og ei våryr katt...les den setningen én gang til...
Riktig...burde jeg være hjemme alene...i senga...klokken 16.36...på en fredag?

Jeg burde vært på jobb...eller på vei hjem fra jobb...burde hatt en kveld ut på byen med venner eller hatt venner på besøk...jeg burde hatt et valg...et valg om jeg ville bært alene hjemme på en fredag eller ute med venner...eller hatt besøk...
Dette har kroppen min tatt fra meg, jeg skyver mennesker bort...jeg har ikke energi til og måtte forklare gang på gang hvorfor jeg ikke kommer likevel...folk er møkklei av å høre meg snakke om sykdom...de stiller meg spørsmål det har tatt meg lang tid og forstå at de egentlig ikke vil ha svar, de er bare høflige...
Fibromyalgi er virkelig...og jeg blir ikke frisk av trening...sollys er deilig, men også veldig slitsomt...så alt i alt er det mange faktorer som spiller inn...og jeg vet at jeg ikke blir friskere av kosttilskudd, godt vær og trening...
Jeg er så trøtt...så lei...så sliten...en halv times hagearbeide forleden har tatt fra meg denne fredagen...
I dag er det ikke en bra kropps dag...rett og slett...
God helg
Aina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar