tirsdag 24. april 2018

Kroniske smerter og Symptomer...Fibromyalgi...



Kroniske smerter er bare ett symptom på fibromyalgi i en myriade av symptomer, utmattethet er en annen...for meg går disse to synptomene ganske så hånd i hånd, men den som likevel dominerer mest, er den evinderlige smerten som murrer konstant...det er den som gjør meg utmattet...smertene har en involvering i absolutt alt jeg foretar meg, den minste lille fysisje sak kan sende meg til sengs i dagesvis...
Fibrosmerter er unik på grunn av alvorlighetsgraden, på grunn av kompleksiteten vak og på grunn av at omtrent hele systemet i kroppen mer eller mindre er involvert
Fibromyalgismerter kan deles opp i tre kategorier: Hyperalgesi, Allodyni og Paresthesi...

Hyperalgesi, økt smertefølelse, unormalt høy følsomhet for smerte. Selv lette berøringer kan føles som ubehag eller smerte (allodyni). Hyperalgesi kan forekomme ved visse sykdommer eller skader i nervesystemet hvor sansenerver irriteres

Allodyni: som betyr "(en) annen smerte", er en overdrevet reaksjon på ellers ikke-skadelige stimuli og kan være enten statiske eller mekaniske. Allodyni kan ramme andre områder som ikke stimuleres direkte
For eksempel kan en person med allodyni oppfatte selv det lille presset man føler fra klesplagg eller bevegelsen av klær over huden som smertefullt, hvorimot en "normal" person ikke vil føle noen form for smerte.
Det finnes forskellige slags typer allodyni:

Mekanisk: smerte fra lett berøring av huden rundt en skadet nerve
Termisk: smerter fra normalt lave/milde hudtemperaturer i det berørte område...


Paresthesi: hudfornemmelse som ikke skyldes ytre påvirkning. Disse fornemmelsene kan føles som brenning, stikking og prikking, kløe, nummenhet, maurkryping, varme eller kulde.
Parestesier kan skyldes sykdom i nerver eller blodårer, som igjen for eksempel kan være utløst av visse former for anemi, diabetes og forgiftninger (for eksempel ved alkoholisme). Behandlingen retter seg mot eventuell underliggende sykdom...
Helt ærlig er det ikke mange som bryr seg om disse termene så fremst de ikke har fibromyalgi selv...

1. Flammende sensasjon i huden:
 noen ganger føles det som om huden står i brann. Forestill deg at du er i sterk sol uten solkrem og den følelsen du får av solbrent hud. Den følelsen har jeg ofte på varierte steder på kroppen, men særlig ofte midt mellom skuldrene av alle ting.

2. Pulserende smerte: 
denne følelsen er tilstede 100% konstant i alle ledd og muskler hos meg. Tar jeg ikke smertestillende, er jeg ødelagt...

3. Leddsmerter: 
disse kan utarte seg litt anberledes enn muskelsmerter...det er en konstant murring, som et slags vepsebol inni leddene som trykker på alt av nervetråder

4. Muskelsmerter:
 disse pleier og komme som mer ilende og stikkende smerter hos meg...veldig plutselige/akutte smerter...

5. Restless legs, rykninger og spasmer:
 av og til rykker musklene slik til at det føles som om jeg er på tur til å ramle fra et stup og kroppen bråvekker meg...dette skjer hver eneste natt flere ganger iløpet av natten...maur i musklene...

6. Beinsmerter: 
tilbake til dette med murring...men innimellom også ilende...som tannpine hvor en nerve ligger åpen...

7. "Zappende" smerte i musklatur , sener og ledd:
 Vanskelig og forklare, men det føles som et lynnedslag...en stikkende smerte som popper opp fra ingensteds av totalt uten grunn og er borte like fort som når den kom...

8. Prikkende følelse:
 Muskelen dovner bort uten grunn og det prikker i den...skjer oftest i føttene hos meg og i venstre hånd...

9. En slags krysning mellom en ilende akutt smerte og en kløende smerte: Føles som om det er inni marg og bein og vrien og komme til...

10. Blåmerker og følelsen av blåmerker som ikke er der, som legger seg inn under huden på deg...blåmerker som popper opp fra ingensteds og som gjør vondt..

11. Migrene/hodepine: Vi vet alle hva dette er...

12. Migrenefølelse i muskler og ledd

13. Stivhet i muskler og ledd og låsninger i hofter og knær, skuldre og fingrer. Se for deg at du som er helt frisk, går på trening i helsestudioet for første gang på måneder og den følelsen du får i kroppen dagen etter...gangsperre...den er konstant...

14. Smerte i form av berøring...selv den minste berøring svir i huden...

15. Hypersensitivitet for lyder og lys, og følelsesmessig kaos...det du normalt ikke ville reagert på, får deg til å stortute...og lukter...en sterk parfyme kan få deg til å føle deg svimmel og kvalm...

16. IBS: irritabel tarm. En stikkende, brennende smerte i magen og bak i ryggen...

Smerter er ikke det eneste som kan beskrive fibromyalgi. Fibro er 95 %fysisk hos meg og 5% psykisk...men den psykiske delen får jeg skrive om en annen gang...

Dette jobber jeg for å leve med...som i dag...hvorpå sengen er min beste venn, med ørepropper og sovemaske...

Ha en fin dag alle sammen...

Aina

Kilder: The Mighty, nettsted for kronikere
NHI og Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar