onsdag 16. august 2023

Har ikke jeg lov til å være litt redd?

WPW syndrom...Høyt blodtrykk...høy puls...vondt i ledd og muskler konstant...

"Kom tilbake om 3 mnd!" 

Overvektig, full av utslett som ikke blir borte, mister håret, mister/knekker tenner, hovner opp i lår, legger, ansikt og skuldre/rygg, overgangsalder...

Vondt...alt er tungt...gå i trapper er et mareritt...

Sier jeg for mye, rister folk på hodet og tenker at jeg syter og klager, at folk har det verre, jeg har jo iallefall ikke kreft osv...det kunne vært verre osv...himler med øynene...jeg er en hypokonder. 

"Hvordan har du det, Aina?" 

Sikker på at det er et spørsmål du vil ha svar på? Jeg har det ikke bra! Jeg stresser hele tiden inni meg, fordi jeg strekker ikke til...jeg klarer ikke engang vaske mitt eget hus, men føler ikke at jeg kan be om hjelp, for jeg "går jo bare hjemme!" 

Jeg er redd...jeg er sliten...jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å bli bedre, kan jeg bli frisk? Skal jeg slutte å spise? For jeg får vite at jeg spiser jo bare drittmat og prosjonene jeg spiser er for mye og blikkene jeg får ute blant folk, de er så leie...for jeg dømmes ut i fra innpakningen min...uten at folk vet hvem jeg er eller hvorfor jeg ser ut som jeg gjør...

Og prøver jeg forklare, er det jo bare unnskyldninger, for jeg synes jo helt klart bare synd i neg selv og er en løgner og hypokonder!

"Pasienter med WPW-syndrom har økt risiko for alvorlige rytmeforstyrrelser. Spesielt farlig kan det være dersom de også får flimmer av forkamrene (atrieflutter eller atrieflimmer). I sjeldne tilfeller kan det føre til plutselig død."

Sjeldne tilfeller kan det føre til plutselig død...hvor sjeldne da? Er dette noe jeg må tenke på? 

"Høyt blodtrykk er den viktigste risikofaktoren for sykdom og død på verdensbasis."

Jeg har høyt blodtrykk konstant...og høy puls...hele tiden...90 i undertrykk er det laveste jeg har målt på over 1 år... 123 i overtrykk en eneste gang, ellers 145 og opp i overtrykk...konstant...klarer jeg å roe meg ned hos legen og BT viser som sist: 147/93, da var det liksom supert...vel, 10 min etterpå var BT 149/123...og hvilepuls på 120...kjempesupert! Men det skrev ikke legen ned...nei, de skrev det laveste! Supert! 

Og siste 3 mnd har jeg vært hos 3 forskjellige leger og jeg aner ikke hva de heter engang og jeg må fortelle epikrisen min hver eneste gang jeg drar på kontoret til min egen fastlege fordi hun tar ikke imot meg selv, men "siden jeg synes det haster med deg, får du legene her som er ledig!" Og så kom tilbake om 3 mnd, siden det haster så med deg...

Så...har jeg ikke lov til å ta meg selv seriøst? Har jeg ikke lov å være redd? Skal jeg virkelig se slik ut som dette resten av mitt liv? Feit, tannløs, utslett, miste hår, hoven overalt og ha vondt, og ingen som sier at de kan hjelpe meg? 
"Du må gjøre det selv, ta deg sammen, bestill deg time, fiks tenner!"

Jeg har ikke penger til noe som helst fiksing...får jo trygd, men den går jo til alt som har med huset å gjøre...og kjøper jeg meg noe utenom, bestiller meg noe? Vel...orker ikke engang skrive om det! 

Nå må jeg til dyrelegen med hundene...noe som også er et problem jeg skal stresse over...

Jeg tror ikke jeg selv engang forstår hvorfor jeg er er...for det er jo ikke godt for noe...

A.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar