onsdag 1. oktober 2014

Rettigheter...

Ordet "Rettigheter!"
Som menneske, jeg smaker ofte på dette ordet. Jeg leser det hver eneste dag, det står i aviser og tidsskrifter, på internett og i blogger. Vi er veldig interessert i ordet. Vi tar ordet på ramme alvor. Politikere overøser oss med ordet rettigheter ved hvert valg. "Vi tar deg og dine rettigheter på ramme alvor!" sier de så pent...hver gang...pasientrettigheter...menneskerett...lov og rett...
"Alle har rett til et forsvar!"

Hva er definisjonen på dette ordet "rettighet!" ? For jeg føler at alle har sin egen, uansett hvilken rød dør jeg som menneske møter- om det er på posthuset når jeg skal hente en pakke: "Du må endre foto på sertifikatet ditt for dette ligner ikke deg i det hele tatt!" Retten til å bli skånsomt fortalt at "Du har blitt 4 år eldre siden bildet ble tatt-sykdommen har herja med deg-du ser fan ikke ut-ta nytt bilde!" 
Ler-sikkert ikke det han mente-men stoltheten min fikk seg en sabla knekk!" Det verste er at bildet på bank-kortet mitt er eldre  enn sertifikatet og der ser jeg mer ut som idag...bank-kortet mitt er 6 år gammelt...Perks of having fibromyalgi-sier jeg bare...dagsform...

Bildet til venstre er to år yngre enn bildet til høyre-sertifikatet er 4 år siden, bankkortet er 6 år siden...jeg vet ikke...jeg synes jeg ser verre ut-som søsteren til Hitler på bankkortet...min mening da...

Definisjonen på rettighet er: Krav! Privilegium! 
Rett og slett!
Man bruker å skille mellom naturlige og konvensjonelle rettigheter. Sunn fornuft eller "metafysisk høyere instans"- og/eller hevdvunne rettigheter-som av visse filosofer antas utgå fra naturlige rettigheter-tolkes dithen en vil...forstå det den som vil...
Menneskerettighet: Verdenserklæringen er det grunnleggende dokumentet om menneskerett. den består av 30 artikler. den er dermed fritt oppsatt til å tolkes. Men den slår fast at vi er født fri. Vi har like rettigheter uavhengig av rase, kjønn, farge, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold...og i praksis...fungerer dette?

Har vi like rettigheter? 

Jeg har fibromyalgi! Denne diagnosen står svart på hvitt i legens papirer! Hvorfor kan ikke jeg søke om ufør og få det godkjent med en gang for eksempel, når jeg kjenner mange med samme diagnosen som er ufør?

I utgangspunktet vil jeg ikke være ufør 100%, men jeg vet at for meg å stå på hodet i ei grøft å legge rør- er utelukket! Jeg kan jobbe på et kontor, men ikke hver dag! Jeg hadde ideelt sett kunne jobbet hjemmefra! Jeg hadde passet perfekt som journalskriver hjemmefra! Jeg er ikke like tålmodig, jeg har ikke utholdenhet, jeg har behov for å legge meg nedpå flere ganger for dag, jeg blir så fort sliten og trøtt, jeg blir ofte svimmel og dårlig og jeg har sterke smerter-konstant. Ikke bare av og til. De er der....hele tiden...Hadde jeg hatt eget kontor i min egen stue eller i min egen seng, hadde jeg klart masse! Og jeg kan snakke med mennesker. Skrive brev, chatte med pasienter! Ordne avtaler, ha gruppesamtaler hjemme hos meg med mennesker som trenger noen å snakke med om vanskelige ting, jeg er en god lytter tror jeg...Men dette er en langsiktig drøm...i et så normbasert samfunn som Norge!!?? Det er ikke normalt! Det passer ikke inn i dagens "normer! Tenk å funnet en lege som tenker utenfor boksen! Tenk å funnet en lege som er villig til å gi meg den muligheten! En Helsesekretær som kan jobbe hjemmefra! Som kan ta kontorarbeid- kun papirarbeid!
Hvorfor må jeg gjennom det ene etter det andre for å prøves ut? Hvorfor kan de ikke ta mitt ord for hva jeg klarer og ikke klarer? Fordi det er så mange andre som lyver? Skal jeg straffes fordi Per, Pål og Espen Askeladd lyver i et så perfekt system som NAV?
Hva med MINE rettigheter? Skal MINE rettigheter som menneske skyves til side fordi noen har valgt å snyte NAV-systemet? Siden den og den lyver er ALLE løgnere? Hva med å være USKYLDIG inntil det motsatte kan bevises?

Jeg har hittil holdt på med mine helseproblemer siden 2003 faktisk...noe som er ingenting i forhold til veldig VELDIG mange i dette landet. Mennesker krangler og gir opp. Mennesker tar faktisk sine egne liv pga krenkelser av deres rettigheter som mennesker av mennesker på kontorer.

Jeg har blitt nektet undersøkelser av leger som ikke har kompetanseområder til å i det hele tatt ha lov til å uttale seg om det området de har uttalt seg om- skjønn det den som kan...Heia Norge! Se for deg at en av våre topp idrettsutøvere skulle stått i en slik kø som vi gjør? "Nei, du må først til et behandlingssenter! Operasjonen din må vente, for et smertemestringskurs er viktigere. Hvis ikke må kurset utsettes, og da vet vi ikke når det kommer på banen igjen!!" Og uten operasjonen- da har du ikke noe liv...tenk om det var en kvinnelig OL-svømmer...Som trengte hysterektomi...kraftige og uregelmessige blødninger...må ha smertemestringskurs grunnet problemer med en skulder- for å sette det på spissen...operasjonen er midt i kurset...dagkirurgi...inn og ut samme dag...men nei! 
ser for meg scenarioet! Hadde ALDRI skjedd!
De blir ikke syke de!

Jeg fikk om ikke annet en ny dato...
Når operasjonen er over- må jeg ut i 12 uker arbeidsavklaring. Jeg skal avdekke arbeidsevnen min. Jeg vil ikke! Jeg vil gråte bare ved tanken For jeg er så sliten nå bare. Av å være her! På Steffensrud! Og jeg gjør jo ikke noe! Jeg har vondt overalt!
Skuldre, nakke, knær...leddene mine knekker meg...kvalm, sover dårlig...trøtt hele tiden...blødninger...
Medisinene tar de verste smertene...
Og de er et kapittel for seg selv---Helfo gir meg ikke blåresept...
"Spesialisthelsetjenesten må sende søknad!"
Hvilken spesialist??

Jeg fant medisinen ved hjelp av andre fibromyalgikere!!
Topimax 25 mg sammen med Neurontin var en god kombinasjon...jeg vet ikke om det er en bra kombinasjon...men jeg tar 1 topimax om morgenen 1 neurontin på dagen og 1 topimax på kvelden og det fungerer bedre enn 4 neurontin i døgnet pluss 3stk 1 g paracet... så jeg kaller det framgang...men det koster meg en jævla formue...så---hvorfor all motgang fra Helfo??

"De er greie der!"

Jaha?

Hva med mine rettigheter?

Jeg får ikke Cirkadin på blå resept!

Det er eksperimentell melatonin...

Jaha?

Så opiatisk sovemedisin man blir apedopa på som er godkjent-DET kan jeg få på blå resept BILLIG-kontra noe man IKKE blir avhengig av-som man fungerer HELT normalt på- som jeg ikke MÅ ha, men som hjelper meg å sove innimellom når jeg IKKE får sove- DET skal jeg IKKE få på blå resept!!!

Hva med MINE rettigheter!!??

Retten til å bestemme selv over HVA som skal INN i min kropp selv om jeg IKKE har utdannelse innen medisin og forskning? Retten til å bli HØRT og SETT som PASIENT OG MENNESKE!!??

RETTEN til å BLI HØRT OG SETT!!!???

Tygg litt på den, POLITIKERE og HELSENORGE!!!

For jeg er ikke ferdig!!
Jeg er ikke ferdig!!!
Jeg vil fremdeles bestemme hva som skal inn i kroppen min!!!

Og jeg vil bestemme hva som skal gjøres med kroppen min...i MITT tempo!!

Jeg synes IKKE det er riktig at mennesker skal trues med å miste pengene sine- livets opphold, miste inntekt og neddynges i gjeld fordi dem ikke "passer inn" i det en saksbehandler mener de skal gjøre!

Når et menneske har 11 diagnoser som sier at det gjør en arbeidsudyktig, hvordan kan en NAV-lege påstå at personen er frisk da? Og tar i fra den personen ALT av inntekter og sier "Kommer du deg ikke ut i jobb, jaja, verst for deg!!" Hvordan skal et menneske kunne jobbe, når h*n har en kropp som fysisk og psykisk ikke kan jobbe fordi den rett og slett ikke har styrken til det? Da skal dem sulte personen ihjel, og ikke nok med det, strippe mennesket for all verdighet, barna og resten av familien i tillegg? 
Og...ikke nok med det...
Hvordan kan et sykehus sende et menneske som har blod rennende ut av kroppen hjem bare fordi dem ikke forstår smertene? Hvorfor sender de da ikke mennesket til et annet sykehus? Smertene er så intense at h*n vurderer å gi opp, selv om vedkommende har barn...DA er det jævlig...for jeg VET at barna betyr ALT!!! Jeg begriper ikke hvordan HelseNorge, hvordan NAV og hvordan Politikerne som predikerer om RETTIGHETER kan tillate dette...

HVOR er RETTIGHETENE til et VERDIG liv???

Jeg forstår ikke!!!

JEG forstår ikke!!!

Aina!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar