torsdag 13. november 2014

Gjesteinnlegg: Skoler mot mobbing...PALS...

Jeg leste et innlegg i gruppen min på Facebook- Kronikermania-Vår hverdag som en vandrende tilstand- om noe så fint som "PALS"-skoler. Om en skole i Harstad som ikke tar lett på mobbing og som fikk en rektor som tør sette hardt mot hardt-men på en fin måte, og som har eliminert mobbing totalt! Det fikk meg til å sjekke litt- og det jeg har funnet ut-kommer etter innlegget som fikk meg til å gjøre litt "research"
_______
Skrevet av en mor med en sønn ved denne skolen!

Harstad skole
-Harstad skole er idag en ''mottaks-skole'' for barn 1.-7. klasse.

Ca 340 elever. over 40 ansatte, ca 19 nasjoner, 140 elever benytter SFO.
Nåværenede rektor kom til i 2005/2006

Skolens motto: Vi Vil- Vi Kan- Vi Skal!

Harstad skole er en PALS skole. 
PALS betyr '' Positiv Adferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling i skolen''. Dette er et program lagt opp av adferdssenteret som skolen kom med i- i 2006. OG i 2013 startet skolen med trivselsledere som et ledd i dette arbeidet.


I alle år var Harstad skole beryktet for knallhardt miljø i skolegården. Der gikk rampen, der ble det solgt narkotika, og det ble mobbet over en lav sko. Mange barn og unge fikk sine liv ødelagt. Det var skrevet om det i avisene og satt fokus på det, men ingenting hjalp. Det var snakk om å legge ned hele møkkaskolen, men et glupt hode sa at -"det løser ingenting, vi må ha ei holdningsendring!"


Så begynte kampen. 
Jeg vet ikke hvor lenge kommunen lette før dem fant dagens rektor, men 2-3 stk var målt, veid, prøvd og forkasta før dagens rektor. Kommunen visste hva de ville ha.
'' Drømmerektoren'' var en kropp med bein i nesa.
*en som sa at uskyldig erting er ikke greit
*en som sa at skjeive kommentarer er ikke greit
*en som IKKE sa at "såpass må du nu tåle!"
*en som kunne ta upopulære valg når det trengtes!
*en som stod for det han trodde på, nemlig BARNA!

I 2005 eller 2006, litt usikker på årstallet fant kommunen 
Vidar Larsen, og ting begynte å skje.

PALS in i skolen, holdnings og mobbekurs på de ansatte.
 Hans mål var at hans lærere skulle ha samme holdning som han trodde på!

*uskyldig erting: FY
*skjeive kommentarer: FY
* nei, såpass må du tåle: FY
*trives barna, trives lærerene
*trives barna, tennes gleden over å lære
*tilrettelegging for barn: JA
*For hvert enkelt barn? JA

Målet er å se og møte hvert enkelts barns behov!!
En er frista til å tro at rektor Larsen selv har vært et mobbeoffer og bitt seg selv i "rævva" på at det skulle han gjør noe med. Bruke det til noe godt for andre barn. 
Jeg vet ikke, men tanken har slått meg.

Utetiden er skolen delt i 2. 1.-4. klasse og 5.-7. klasse.
 De er ute til forskjellige tider. Dette hjelper lærerne til å ha oversikt i skolegården, og det er til enhver tid mange nok voksne i skolegården. 
Har sett rektor i skolegården under sykdom av ansatte, men ellers også. som han sa en gang: '' Æ må ut i skolegården å se ka som skjer æ og. Æ må ha førstegangsinformasjon av og til!"
 Engasjerte rektorer liker vi! 
Allerede i 1. klasse blir disse holdningene som rektor Larsen tror på drillet inn i barnas hverdag. 
PALS har egen time på timeplanen. Barna lærer å markere seg selv og sine grenser. Dem lærer det er greit å si ifra om disse grensene ikke blir respektert. De lærer å respektere andre sine grenser. De lærer at alle andre er ''annerledes'' enn seg selv.

Som rektor sa til meg da poden sku bli innskrevet..... det å være annerledes her på skolen er så vanlig at det er blitt normalt..... og med tanke på 19 nasjoner og barn med all mulig ballast, så har han nok rett i det. Så det å akseptere og respektere hverandre står høyt i kurs ved Harstad skole.

Og jeg ser resultatene! Jeg ser gråtende barn gå alene, MEN at de blir fanget opp av medelever, det vises omsorg og barnet fulgt til en voksen.
 Jeg ser konflikter mellom barna, der en voksen megler, der barna ber hverandre om unnskyldning og går SAMMEN og leker videre.
Jeg ser at skolen jobber hardt og bevisst på å bekjempe mobbing!
 Jeg sier ikke at det har vært knirkefritt, og tror ikke det går på skinner enda. Men det jobbes HARDT!

Foreldrene jobbes det mye med også, og jeg tror den største bøygen er der!
 Men skolen gir ikke opp,de oppfordrer foreldrene til det samme, "Ser dere noe, hører dere noe; SI I FRA !!!!"

Den verste holdingen blant folk er nok den ; "Jammen det må du nu tåle!".....

Min mening er ; hvis noen reagerer negativt på en kommentar, så har du tråkket over grensa til den personen, barn eller voksen, så hvem er jeg da som sier:" Jammen såpass må du nu tåle???"
 Jeg bare spør!!

Jeg kjenner jeg er glad for at poden min går på Harstad skole. Jeg føler meg trygg på at han blir sett, hørt og tatt vare på. Og jeg har sett at det blir tatt tak i ting når det trengs.
Æ håper at flere skoler får en slik rektor som Vidar Larsen, og jeg håper at Harstad skole får beholde han i mange år til. Han har vist oss at holdningskampanjen hans virker og han har bevist
VI VIL- VI KAN -VI SKAL
Takk til Vidar Larsen som snudde skuta fra byens "værsting" til byens beste skole!- En takknemlig forelder!!!
______________________________________________

Jeg skal skrive mer om PALS i neste innlegg! Skal lese meg mer opp og se på skolelistene over hvilke skoler som skal være innrullert i systemet!

Hvorfor?

Fordi JEG bryr meg! Jeg har ikke barn på barne-eller ungdomsskole mer, men jeg har bonusbarnebarn som går på skole og som skal begynne på skole! Jeg har slekt som er i ungdomsskolealder som har blitt mobbet, og barn til venner som har blitt mobbet!

Og jeg tror at videregående skoler kan bruke deler av dette, for fjortistendenser blant jenter slipper ikke taket selv om de passerer 15-16 år...og slåssing blant gutter stopper heller ikke alltid selv om de blir eldre. PALS kan til og med fungere på arbeidsplasser! 

I dag gjorde sønnen min meg STOLT!!! Han stoppet en slåsskamp på skolen, han jagde vekk en bølle som skulle slåss med en som var mye mindre enn det han var-og kun ved å be personen bruke intelligensen sin! "Du som skal være eldre og smartere enn oss burde jo forstå at du ikke skal drive på med sånt!"

Og den store, staute karen gikk unna og bråkte ikke mer! 

Det gleder en moders hjerte:)

Aina


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar