mandag 31. oktober 2016

Forskning...

Hvis du googler fibromyalgi + forskning, er det første som popper opp en studie fra 2013. "Kan ha løst gåten" står det, og likevel har ingen av oss blitt kurerte ennå. Den studien er 3 år gammel. Nr 2 på listen er en pdf fil for gratis nedlasting, skrevet av ei god facebookvenninne av meg fra USA, Bailey Farstad, hvor jeg har oversatt den til norsk...verd og laste ned og lese faktisk! 

"En guide til og forstå fibromyalgi forskning for pasienter"-

Av Bailey Farstad
 Oversatt fra engelsk til norsk av
 Aina Yvonne Kehus Sivertsen
August 2011

Riktig nok fra 2011, men fortsatt like attraktiv mht hvor mye av forskningen ennå står i dag. Jeg vet ikke om linken funker, men prøv:

En guide til og forstå Fibromyalgi

Hvis den linken ikke virker, gå via denne bloggen...her finner du den både på norsk og engelsk:

Eldeen.blogg.no

Ellers, fra 2015 sies det at strøm mot hjernen fungerer mot fibromyalgi, noe jeg anslår for en mild form for lobotomering, men hei, skal ikke dømme, hehe, jeg vet bare at det ikke høres veldig attraktivt ut, ler...

Og så fra februar i år sies det at fibromyalgi må behandles av deg selv...
Noe jeg har funnet ut er ganske sant. Ingen kjenner kroppen din bedre enn det du gjør. Det er viktig at du lærer deg og spille på lag med den. Ikke press deg for ofte ut i situasjoner du vet du blir syk av, men av og til har vi godt av og presse oss litt. Det er verdt det i ettertid. Du kan ikke isolere deg hjemme for alltid, du må presse deg ut av huset! Og jeg VET at jeg har sagt før at noe av det verste vi med fibromyalgi hører er : "Ta deg sammen, kom deg ut, gjør ditt og gjør datt!"

Jeg må nok krype til korset og innrømme, at vi MÅ faktisk presse oss ut av huset, få frisk luft i nesa...Omså sett deg på trappa med et tykt pledd rundt deg og en varm kopp kaffe, te eller kakao og bare trekk inn den kalde høstluften! Vi visner bort i intet hvis vi ikke tvinger oss av og til...


Ellers er det trening for livet, yoga mot fibro, og mange tusen gode råd og lese seg opp til. Men, ingen kjenner deg og kroppen din bedre enn deg! Føler du at du har forsøkt alt, ikke få dårlig samvittighet om du dropper unna nye forslag. 
Jeg har blitt foreslått refleksologi. Jeg har ikke bitt på riktig ennå. Ikke fordi jeg ikke tror det har noen hensikt, men fordi jeg ikke har mer fallhøyde ennå. HVIS det ikke virker, vet jeg at jeg blir så skuffet. Og jeg er feig...Jeg makter ikke møte nok en vegg, hvis dere skjønner. Men det ser spennende ut og jeg har hørt masse positivt om det og jeg har ei venninne som studerer dette akkurat nå. Ta kontakt med Marte Grue på facebook, her er link:


Det er utrolig mye det kan hjelpe for, så ikke nøl, hvis du bor i området.
"Har du plager eller smerter i kroppen du vil bli kvitt?
Refleksologi er en behandlingsform som ikke bare fjerner symtomene, men også årsaken til problemene. Man ser på helheten i kroppen.
Nevnt under er noen eksempler på plager og tilstander som Refleksologer til daglig jobber med:


Muskler og skjelettplager



Luftveisplager
Mage-/tarm-plager
Lymfedrenasje
Hodesmerter
Immunforsvar
Søvnvansker
Infeksjoner



Hormonelle plager

Send meg en melding eller ring 95256548 hvis du har spørsmål eller vil bestille en time"

Jeg skal nok ta motet til meg og forsøke en dag, men ikke akkurat nå...hvorfor jeg utsetter det, er som nevnt, jeg har ikke mer fallhøyde. Jeg har ennå ikke kommet meg helt ut av sorgstadiet og fornektelsesstadiet...jeg har ikke helt akseptert fibroen min...har hatt denne lidelsen offisielt i 6 år...men mest sannsynlig er jeg født med den, siden jeg ikke helt klarer og huske at jeg noen sinne har vært smertefri...voksesmerter, smerter pga trening, pga for lite trening, pga jobber, pga svangerskap, pga ulykke, pga de alltid har vært der, som en del av meg i en eller annen form...

Jeg kommer nok ut av denne zombietilværelsen...men akkurat nå er jeg ikke klar...og det er lov!
Det er lov og ikke være klar for det livet har planlagt for deg!

En smerte som deles, taper sin kraft!
Dette ordtaket har forfulgt meg siden Solhaugen vgs på 90-tallet...en av mine verste lærere som faktisk ga meg det ordtaket...av alle ting sitter han støpt i ryggmargen hos meg...men det er en helt annen historie...denne rødhårete, langhårete, bartete tyggistyggende slanke læreren med colabunnsbriller, han satte spor i meg jeg aldri kommer til og legge fra meg pga måten han var på overfor meg...og det faktum at han hadde forhold til sine kvinnelige studenter...lurer virkelig på om han jobber ennå!!?? hm...

Ha en fin mandag...siste dagen i en vanskelig og ekstra tung måned...og i morgen går vi inn i november...surrealistisk...

A.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar