fredag 14. oktober 2016

Høstvær og fibrokropp...

Vi er langt ute i høsten nå og det er like før det vil falle hvite fnugg fra himmelen, og for oss med fibro går vi inn i den vanskeligste delen av året, nemlig vinter. Temperaturen daler i takt med energinivået for de fleste av oss og jeg tror at hadde det vært mulig, hadde vi gått i hi- bokstavelig talt, og ikke stått opp før utpå våren når solen begynner og varme igjen...
Pasientreiser...sydenturer på blå resept-allerhelst gratis- det skulle vi hatt...en tur før jul og en tur etter jul, til et rehabiliteringssenter på en plass hvor tempen ikke er lavere enn 25 grader varmt, med oppvarmede basseng og daglig massasjer fra topp til tå...jeg tror, at hvis myndighetene kunne hjulpet oss og teste dette ut, ville de blitt overrasket over hvor mange menneskers smertehellvette de kunne lindret...det vil nok ikke virke like bra for alle, men en hel del ville fått det bedre. Økt livskvalitet...massasje- idrettsmassasje eller aromaterapi, eller vanlig normal massasje fra topp til tå, det burde inngå i våre prøvelser for en bedre hverdag. Jeg har blitt knekket og knødd på, stukket og elektrosjokkbehandlet av kiropraktorer og fysioterapeuter og det har kun gjort meg ille verre. Men noe som faktisk kan hjelpe, er massasje, og i og med at det ikke er godkjent som behandlingsmetode, får vi ikke det på rekvisisjon med prisreduksjon, og dermed har ikke vi glade navere råd til det...tenk om vi kunne fått oljemassasje og varmebehandlinger 2-3 ganger i uka på rekvisisjon med en minimal egenandel!!?? Jeg hadde i hvertfall stått først i køen for å teste ut om det ville hjulpet meg noe...og tenk om vi kunne fått grønn resept på trening og kostholdskartlegging? Hjelp til og finne metoder som ikke tar livet av oss smertemessig og kosthold ut i fra blodprøver som hele tiden holder en sjekk på hva vi tåler og ikke tåler...? For mange med fibro sliter enten med overvekt eller undervekt og de aller fleste også med irritabel tarm, spiserørsbrokk og sure oppstøt...og jeg personlig har prøvd nå så mange ganger på slanking og trening, men kroppen lystrer meg ikke. Jeg har gått ned masse, men så hopper jeg opp og ned hele  tiden...og er det noe jeg ikke har særlig råd til, så er det store kleskjøp pga uregelmessig vekt...og så er det jo alle disse gode rådene da... "gjør bare sånn og sånn, spis kun ditt og datt...tren sånn, gå ut, frisk luft-" og jadajadajada... jeg er 42 år...tro meg når jeg sier det at jeg har prøvd stort sett alt som ikke koster penger...jeg må ha proff hjelp og en streng diett og følge, med noen som passer på meg og hjelper meg. Med min fibrotåkehjerne klarer jeg ikke opprettholde noe uten hjelp, for jeg dovner bort rett og slett...har vurdert ett Grete Roede kurs...har veldig lyst og få gubben med, men han nekter... ett GR kurs og GR godt levert kassen hver uke i noen mnd hadde vært noe...jeg tror det ville funka! Jeg må vel bruke kvinnelist og prøve overtale han litt ekstra. For jeg må ha hjelp hvis jeg skal klare dette...

Jeg fyrer i ovnen og drømmer om Roma, som jeg skal til i slutten av november...5 dager...gleder meg som en unge! Samler krefter til det.
Har vært noen harde uker, er totalt utbrent...skal ta mannen med på romantisk rundtur til Pisa, Bolignia, Venezia og kanskje til og med Pompeii...er jo bare noen kjøretimer i hver retning...tror det vil bli nydelig!

Ha en strålende dag og god helg!

P.S. Bildet er fra Roma...i høstprakt;-)

Klem

A.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar