lørdag 2. august 2014

Smertemestring...

Jeg er veldig nysgjerrig av natur og har alltid undret meg over hva dette med smertemestring er og hva det skal være godt for. Jeg har i grunn aldri klart helt å sette fingeren på det i tillegg til hva koster det egentlig!!??

Det arrangeres seminarer- det heter så pent som "Smertemestring i samarbeid med fagpersoner med tverrfaglig kompetanse!"

"Smerter har ikke bare en fysisk side, den gjør også noe på det psykologiske plan, noe som igjen virker inn på ens eget selvbilde. En viktig forutsetning for helse er opplevelse av å mestre. En positiv innstilling er en forutsetning for å kunne mestre!"

Og i hvilken som helst sine ører, så klinger jo dette ganske bra, synes dere ikke!!??

Jeg tenker: -Forutsetningen for å føle at en smerte er noe man må mestre, er at man er innstilt på at det i utgangspunktet er en fysisk smerte og ikke psykisk!

Jeg Vil gjerne bryte ned smertemestringens mantra i flere små deler, for at jeg bedre skal forstå hva vitenskapen egentlig forteller oss om smerte.

Det er veldig viktig for meg å bli hørt når jeg sier at jeg har fysiske smerter! Som pasient i det norske helsevesen vil jeg at leger, fysioterapeuter og annet helsepersonell faktisk skal kunne legge lærebøker, studier og annet bak seg- legge det vekk- og faktisk lytte til meg som et medmenneske. Ikke en "tekstbok manual!"
Jeg er individet som kommer til deg med individuelle fysiske smerter!

Jeg er individet som føler at positiv tankegang ikke gjør "jackshit" med mine smerter, fordi smertene mine blir ikke borte bare fordi jeg tenker dem vekk! 

Jeg er positivt innstilt til alt av kurs...men jeg er ikke positivt innstilt til noe jeg føler er kvakksalveri fordi man ikke orker sette seg inn i hva som faktisk kan være en direkte årsak til at man har en kronisk og fysisk lidelse!

De fleste smertemestringskurs har som mål at smertepasienter selv skal oppnå kunnskap om å øære å arbeide aktivt for å oppnå best mulig kontroll over egne smerter og derved få bedret livskvalitet og øket funksjon.

Jeg tenker: Hvordan stiller det offentlige rom seg til dette? Hvorfor blir man ikke tilbudt smertemestringskurs gratis gjennom NAV hvis dette er noe som faktisk virker?

Jeg skal uansett ha opphold på Rehabiliteringssenteret i 5 uker. Jeg vil påpeke MEGET sterkt at det er ikke ALLE som har fysiske smerter som går hånd i hånd med det psykiske! Jeg har nemlig ikke vondt i psyken min, selv om jeg blir lei innimellom og sytete...

Mine smerter er fysiske! Jeg har levd med dem hele livet! Nå har kroppen min tatt det et steg videre og jeg er ikke helt fornøyd med det! Og jeg tror ikke- beklager om jeg virker negativ- men jeg tror ikke at positive tanker gjør at jeg får mindre vondt! Hey, jeg er en happygo-ray of f*cking sunshine!!!
Jeg har en kropp som er sliten!

Men, skal prøve! Hvem vet, kanskje jeg har innbildt meg at jeg har vondt hele tiden og at en hippiedoktor er det jeg trenger!!??

Hehe...Ler igjen:)

Ha en fin kveld:)

Aina




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar