tirsdag 26. august 2014

URO...Og evnen til å stenge det ute...

Alle som kjenner til sykdommen Fibromyalgi, vet at den kan ha mange underliggende sykdommer. Det som mange faktisk ikke tenker på, er at mange kan bruke den som en direkte årsak til å oppføre seg ufordragelig og skylde på at man er så sliten at sinne og følelser tar overhånd...og jeg er her for å fortelle folk, at jeg faktisk ikke godtar det!

BØLLER finnes overalt. Om det er i barnehagen eller på barne-eller ungdomsskolen, i jobbsammenheng eller i en klubb, på Facebook eller i en eller annen gruppe, så er det bøller der. Noen ganger bruker de bare litt lengre tid å komme opp til overflaten!

Jeg har vært et mobbeoffer før. Jeg har alltid derfor vært innmari naiv og tror alltid det beste om folk og derfor godtar jeg ting alt for lenge før jeg tar til motmæle. Men ikke mer!

Jeg orker ikke krangle med folk. Og jeg tvinger ingen hverken til å like meg eller å akseptere mine meninger. Men når folk skal vri ordene mine rundt og bruke dem mot meg- og tro at bare fordi jeg er sliten eller syk, så vil jeg la meg bølles til stillhet, da tror dem feil. Og ja, min definisjon av bøllete oppførsel er når to eller flere skal tvinge deg til å gjøre som dem vil eller mener fordi dem er uenige i det du sier, for så å snu på alt og fortelle at du er den trassige som forlater en aktivitet av egen fri vilje, når de innerst inne faktisk vet det er usant! (Jeg forlot ikke frivillig- jeg ble kastet ut- og jeg har bevis for det!)
Og når jeg i ettertid får meldinger fra mennesker som har vært utsatt for det samme av samme personen(e), ja da forstår jeg mer. For historiene jeg har hørt om dem, stemmer ikke med det de forteller meg...og når jeg selv får se med mine egne øyne løgner om meg, ja da reagerer jeg!...

Så...hva gjør dette med meg som person?  Som person- absolutt ingen verdens ting-for jeg kommer ikke til å forandre den jeg er pga en slik hendelse...men som fibromyalgi-syk- så tenker jeg på det som har skjedd fordi kroppen reagerer fysisk på det. En frisk person ville nok hoppet rett forbi hele greia og gått videre. Jeg har fysisk vondt i kroppen pga påkjenningene man får, for det er slitsomt å føle at man faktisk må forklare seg til andre venner pga løgnene.
Og da kommer det ned til dette med sosiale media. Facebook...hvorfor ikke bare slette det??
Jeg har ikke slettet Facebook. Jeg har bare logget ut og slettet appen på telefonen...for å ikke være så forbanna tilgjengelig. Jeg har enda Twitter og Messenger. Jeg har to e-poster. Jeg tenker det får holde. Jeg har til og med Snapchat...som i grunn ikke er så morsomt...
Sosiale media er faktisk den eneste måten å omgås mennesker på for oss ned fibromyalgi. Sykdommen tar fra oss så enormt mye. Venner som er friske orker ikke mase på oss mer. De gidder ikke prøve dra oss ut av huset fordi vi ikke orker...
-jeg sparer all min energi til å orke være sammen med mannen min...og innimellom være sosial med ungene mine...

Og når jeg har brukt noen dager med familien- er senga min neste og beste venn...
-har nettopp hatt en opplevelse for livet...vært i Paris...mitt Paris...og er alt for sliten til å nyte gleden over å ha vært der...
-jeg gikk over 55 000 skritt på 4 dager...galskap!

Og når man da kommer hjem, ikke nok med at folk har kritisert meg for å være på Facebook når jeg burde nyte Paris- og jeg får "hvordan klarer du å dra på ferie når du ellers er så syk at du ikke orker en dag sammen med meg...!" Eller "du ligger i senga hele tiden ellers, men til Paris klarer du å dra!!??"
I tillegg til alt dette- så skal man bli tråkka på...og løyet om...og beskyldt for masse tull...?

Vel...jeg orker ikke det. Jeg er meg! Jeg er nøyaktig det dere ser...og kommer aldri til å bli noen andre enn meg selv...og jeg må faktisk ikke forklare meg selv til noen!

Så...med dette...ha en god kveld videre;-)

A.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar